مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

شنبه 23 – اکتوبر

 

روزنامه اراده درمورد تلاشهای صلح در افغانستان و مسئله جلب مخالفین برای مذاکره و گرفتن امتیاز تبصره کرده است.

این روزنامه با اشاره به  اظهارات اعضای شورای عالی صلح افغانستان پرسیده است که شورای عالی صلح چی امتیازاتی را برای طالبان مسلح خواهد داد.

این روزنامه گفته است که درمورد دادن امتیاز ها به طالبان مسلح درشورای عالی بحث های صورت گرفته است.

روزنامه سرمقاله شماره امروزخود را به مسئله برگزاری انتخابات و نتایج آن اختصاص داده است.

این روزنامه گفته است که اعلان نتایج اولیه انتخابات با مشکلاتی به همراه است که کاندیدان نیز به آن قناعت ندارند.

 

روزنامه دولتی هیواد نیز درمورد تلاشهای صلح در افغانستان تبصره کرده و آن را جدی و مصمم توصیف کرده است.

اما این روزنامه گفته است که برای رسیدن به اهداف صلح در افغانستان نیاز است تا همکاری های وسیعی در این راستا صورت گیرد ، به خصوص همکاری کشورهای همسایه ، و جهان که بتواند صلح در افغانستان مستقر شود.

اما روزنامه دولتی انیس درسرمقاله شماره امروزخود خواستار تجلیل شایسته از شخصیت ها و افراد سرشناس در این کشور گردیده است تا نسل های کنونی و اینده بتوانند این کارنامه ها را سرمشق کار و زنده گی شان قرار دهند.

 

روزنامه باختر نیز درمورد دادن امتیاز ها به طالبان برای جلب این گروه به پروسه صلح تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که اعضای شورای عالی صلح به مسئله دادن امتیاز ها تاکید دارند، اما این امیتاز ها اگر سیاسی باشد، قابل بحث است.

مقاله نویس گفته است ، دادن امتیاز سیاسی به این گروه باعث تغییر در قانون اساسی خواهد شد و آن چه در نه سال گذشته به دست آمده است، همه از میان می رود.

باختر نیز درمورد مشکل انتخابات و نتایج آن تبصره کرده است، این روزنامه گفته است که اعتراض اساسی بر سر باطل شدن یک ملیون و سه صد هزار رای است.

این روزنامه پرسیده است که آیا عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این جریان یک دست آورد است و یا هم یک تقصیر و مشکل .

 

روزنامه ارمان ملی هم درمورد تلاشهای صلح در افغانستان تبصره کرده است.

این روزنامه با اشاره به عملکرد های شورای عالی صلح به این مسئله نیز تاکید کرده است که کشورهای همسایه افغانستان به خصوص پاکستان باید در این راستا همکاری لازم داشته باشند.

این روزنامه گفته است که باید این حامیان خارجی تروریستان از ادامه حمایت خود از تروریستان دست بردارند و دست در دست دولت افغانستان بدهند تا صلح در این کشور تامین گردد.

آرمان ملی در مطلب دیگری نیز درمورد اینده صلح در افغانستان سخن زده و در این میان از نقش پاکستان یاد آوری کرده است.

این روزنامه گفته است که پاکستانی ها هرگز نمی خواهند تا افغانها به صورت مستقیم با یکدیگر صحبت کنند و حالا نیز درصورتی که خود افغانها در این راستا کار نکنند، مذاکرات غیر مستقیم نتیجه یی نخواهد داشت.


October 23rd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها